Pages

Wednesday 1 April 2015

Be careful with my heart II



Mabuhay! Ako si Maya. Kapit bisig.



Yihuuu... Excited giler ah tengok iklan kat TV3. Be Careful With My Heart II kini kembali. Katanya akan mula ditayangkan 2 April.. Wahhh tak sabaq aih nak tengok pukul 3 petang esok. Saya memang minatt gilaa dengan si Maya Dela Rosa ni. Dah la comeyy, baik hati, happy-go-lucky, sopan, penyabar, dan yang paling bestt sangat positif dalam semua hal.



Tapi kan. kan.. Yang first season last year tu, memang saya tak puas hati. Sebab banyakk sangat scene dan episod yang TV3 potong. Hmm frust betul. Tengok2 dah last episode. Erk??? Harap2 yang 2nd season nih tak ada scene potong lagi. Alkisahnya, saya dah tengok sikit-sikit dekat Youtube. Maya dan Sir Chief dapat baby tiwns. Weee beshnyaaa. Walaupun tak ada subtitile kat Youtube tu, tapi bestt. Sebab saya sukaaa Bahasa Tagalog nih. Comel. Dan, ada sikit-sikit perkataan yang sama dengan Bahasa Melayu kita. Macam perkataan tolong, lima, anak, sakit, dan lain-lain.



Jom belajar Bahasa Tagalog:-


* Oo = Ya

* Hindi = Tidak

* Nanay = Ibu

* Tatay = Bapa

* Kuya = Abang

* Atey = Kakak

* Bonso = Adik

* Lolo = Datuk

* Lola = Nenek

* Ninang = Ibu saudara

* Manang = Makcik (tua)

* Bakit = Kenapa

* Salamat = Terima kasih

* Maramin salamat = Terima kasih banyak

* Walang anuman = Sama-sama

* Pakisuyo = Silakan

* Kumusta = Hai

* Ganun/Talaga = Betulkah?

* Kumusta ka? = Apa khabar

* Mabuti = Baik

* Masama = Kurang baik

* Patawad po = Maafkan saya

* Hindi ko alam = Saya tidak tahu

* Hindi ko maitindihan = Saya tidak faham

* Magandang umaga = Selamat pagi

* Magandang hapon = Selamat tengah hari

* Magandang gabi = Selamat petang / malam

* Ako = Saya, aku

* Ikaw = Awak, kau

* Kami, Tayo = Kami

* Bukas = Esok

* Mahal kita = Saya cintakan awak

* Mahal ko = Sayangku

* Maganda = Cantik

* Kulit = Comel 

* Lalaki = Lelaki

* Babae = Perempuan

* Asawa lalaki = Suami

* Asawa babae = Isteri

* Paalam = Selamat tinggal

* Ingaat = Jaga diri

* Maligayang kaarawan = Selamat hari lahir

* Lahat = Semua

* Buntis = Mengandung

* Sige po = Baiklah

* Mabuhay = Selamat datang

* Mabuhay po kayo = Panjang umur



Salam sayang,
ain