Pages

Tuesday 15 March 2016

Mi Sup Wantan





Bahan-bahan:


Mi wantan (dibeli di pasar raya)
Kulit wantan (dibeli di pasar raya)
Isi ayam
Fishball
Sedikit ikan bilis
Sayur sawi
Kiub ayam Knorr
Kicap cair
Lada sulah
Cili api dan cili merah
Daun sup dan daun bawang


Untuk sup:


Rebus tulang ayam dan ikan bilis hingga berubah warna. Masukkan sebiji bawang besar yang dipotong 4. Lenyekkan bawang putih sebanyak 4 ulas dengan halia 1/2 inci. Perasakan dengan kiub ayam Knorr, sedikit garam, gula, lada sulah dan ajinomoto. Masukkan isi ayam. Apabila sudah masak, angkat isi ayam dan carik-carikkan. Tapis air sup.


Untuk kulit wantan, isi ayam dicincang lumat. Cili besar dibuang biji dan dicincang halus. Sedikit carrot , daun bawang dan daun sup dicincang halus. Bawang putih 3 ulas disagat, bawang kecil 2 biji dicincang halus dan sedikit halia disagat. Sebatikan semua dan perasakan dengan garam, gula, lada sulah, ajinomoto dan sedikit bancuhan tepung jagung. Gaul sebati. Isikan ke dalam kulit wantan dan ketepikan. (boleh tengok dekat Youtube, cara menyediakan kulit wantan)


Minyak bawang putih : cincang halus bawang putih dan goreng sehingga warna keemasan. Masukkan sedikit minyak biijan. Angkat dengan minyaknya sekali.


Wantan mi : Rebus dalam air mendidih selama 3 minit, jangan sampai kembang. Angkat dan lalukan di bawah air paip. Toskan.



Cara-cara penyediaan:


Panaskan sup dalam 5 senduk dalam periuk lain sehingga mendidih. Masukkan 1/2 sudu besar minyak bawang putih. Masukkan sayur sawi, fishball dan kulit wantan. Biarkan mendidih dalam 3 minit dan masukkan sesanggul mi wantan. Gaul dan padamkan api. Tuang ke dalam mangkuk dan masukkan carikan isi ayam. Tabur daun bawang dan bawang goreng. Siap untuk dihidang bersama cili api/cili besar yang dipotong. Tambah sedikit kicap cair. Selamat mencuba. 


Resepi asal : Yati Mohd