Pages

Tuesday 29 May 2018

Bercuti ke Bintulu

First time aku travel di bulan puasa ni. Ikut hubby outstation tiga hari. Excited jugak sebab first time aku jejak kaki di bumi Kenyalang. Alhamdulillah.

Hari pertama. Sampai jer di Bintulu, kami terus amik kereta sewa. Dah deal dengan agent nak jumpa di airport. Sewa kereta Axia, sehari RM120. Ok sangat sebab kereta baru. Untuk tiga hari kat sini, kami stay di Jinhold Apartment Hotel. Best duduk sini. Biliknya sangat besar dan luas. Siap ada dapur. Booking hotel ni dapat sekali breakfast. Memandangkan bulan puasa, diorang replace dengan sahur untuk Muslim. Sahur start pukul 3 sampai 5 pagi. Meriah betul menu sahurnya. Sama menu dengan breakfast. Sedap-sedap pulak tu.

Memandangkan memasing dah kepenatan, first day tu aku masak jer untuk berbuka. Ala, bukan masak pun. Panaskan nasi Brahim dengan rendang Adabi dalam tin je pun. Kikiki.. Malam tu pulak kami pusing-pusing bandar Bintulu. Cari kek lapis. Gigih pergi ke kedai kek lapis Jarah. Harga kat sini mahal sebab kek lapis yang dijual adalah kek lapis premium. Semuanya harga RM29 ke atas. So, aku beli yang dalam tupperware kecik tu jer. Ada campur tiga flavour. Sebekas RM6. Just nak merasa. Pastu kami singgah dekat food court tepi jalan. Makan laksa Sarawak dan mee kolok. Dua-dua sedap, memang terbaik ah.

Kek Lapis Jarah

Hari kedua. Aku lepak kat bilik jer sebab hubby kerja. So, memang tak boleh pergi memana lah. Aku layan drama Korea. Tengok TV, baca buku pastu tidur. Heheh.. Buka puasa pun aku order room service jer. Alhamdulillah sedap. Harga pun berbaloi. RM29. Termakbul doa aku nak merasa berpuasa di tempat orang. Iftar awal pukul 6.33 petang. Selalu tengok kat TV jer. Bestnya orang Sabah Sarawak dapat buka puasa awal. Akhirnya dapat jugak aku merasa. Syukur.

Hari ketiga. Lepas check out hotel, kami pergi amik angin kat Pantai Temasya Tanjung Batu. Pantai ni tak ada orang mandi-manda pun. Just datang berkelah jer. Dah puas jenjalan kat sini, kami singgah di Taman Tumbina. Comel jer nama. Tumbina tu short form untuk tumbuh-tumbuhan dan binatang. Gigih kan pergi berjalan di tengah hari rembang dalam bulan puasa. Alang-alang dah datang, rugilah kalau tak bersiar-siar. Hihi. Lepas tu kami lepak dekat mall memandangkan flight balik ke KL pukul 8.30 malam.

Aku borong kek lapis sebelas ketul untuk bagi kat family. Aku beli dekat Park City Mall, tingkat satu. Personally, kek lapis yang seketul RM10 tu lebih sedap. Banyak choice. Pilih jer flavour mana yang korang nak. Cuma sayangnya tak boleh rasa sebab puasa. Patutnya aku datang beli kek waktu malam. Boleh makan sekali. Salah plan. Hahaa..

Habis memborong kek lapis, kami terus gerak ke airport pukul 5 petang. Masuk je Maghrib, kami makan mee kolok dulu sebagai alas perut. Memandangkan naik MAS, diorang serve dinner kan. So, tak payah amik makanan berat sangat. Ofkos aku makan mee kolok sebab sedapp. Pukul 10 malam dah selamat landing di KLIA. In shaa Allah kalau ada rezeki nanti, aku teringin nak pergi jenjalan ke Kuching pulak.