Pages

Friday 29 November 2019

Keburukan Wet Tissue Untuk Wajah


Tak dinafikan wet tissue dah jadi satu keperluan untuk kita yang perempuan ni kan. Lelagi bila nak bersihkan mekap untuk berwudhuk. Wipe ajer dah bersih daripada sisa mekap. Tapi di sebalik cara yang mudah ni, ada juga terselit keburukan wet tissue untuk kulit muka.

Pernah tak korang terfikir, macam mana tisu tu boleh tahan basah untuk tempoh yang lama? Padahal sifat tisu adalah kering dan kesat kan. Haa jawapannya dah tentulah ada campuran bahan kimia dalam wet tissue supaya kekal lembap sepanjang masa. 

Lepas tu pulak, ada sesetengah wet tissue yang expired dalam tempoh dua tahun. Fuhh lama betul boleh bertahan. Luaran jer nampak bersih bila kita nak tanggalkan mekap, tapi dalaman masih ada saki baki mekap yang tertinggal. Kesannya liang pori tersumbat dan jerawat pun senang tumbuh. 




Yang jenis ada pewangi macam rose, aloevera, green tea dan sebagainya sangatlah tak sesuai untuk korang yang ada kulit jenis sensitif. Lagi seronok geng jerawat naik mencanak. Tak mustahil kalau guna untuk jangka masa yang panjang, kulit boleh jadi breakout teruk. 

Pengalaman aku sendiri, kulit jadi sangat kering dan mengelupas bila selalu guna wet tissue untuk bersihkan mekap. Paling sakit bila kulit jadi merah-merah macam udang bakar. Bila terbaca info pasal wet tissue, barulah tahu lebih banyak buruk daripada baiknya.

Tapi kalau pergi travel, wet tissue sangat membantu. Boleh jer nak guna tapi bukan selalu tau. Sebab lama kelamaan boleh merosakkan kulit muka. Alternatif lain boleh guna makeup remover dan cleanser. Ehh jangan hilangkan sisa mekap dengan baby oil pulak. Lagi teruk liang pori tersumbat nanti.

Semoga bermanfaat =)


XOXO, 
Ain