Pages

Friday 4 September 2015

ESP untuk Pesakit Diabetes


Tahap Glukosa:

Kurang dari 140mg/dL (7.8mmoI/L)  : Normal
140 - 200mg/dL (7.8 - 11.1mmoI/L) : Risiko untuk mendapat Diabetes
Lebih 200mg/dL (11.1mmoI/L)    : Diabetes


* Sumber : drzubaidi.com

 


Glukosa yang terhasil daripada penghadaman makanan karbohidrat menjadi sumber tenaga di dalam badan. Insulin yang dikeluarkan daripada pankreas membantu tubuh menggunakan glukosa ini bagi menghasilkan tenaga. Insulin juga bertindak untuk mengawal tahap gula dalam darah. Tahap gula yang tinggi akan merosakkan mata, buah pinggang, saraf dan saluran darah. 


Diabetes berlaku apabila pankreas tidak dapat menghasilkan insulin dengan sendiri. Apabila kekurangan insulin, gula tidak dapat dibawa ke dalam sel dan tisu. Oleh itu, paras gula dalam badan akan meningkat. Ini akan merosakkan sel yang memerlukan bahan bakar serta merosakkan tisu dan organ yang terdedah kepada paras gula yang tinggi. 


  Bagaimana ESP membantu pesakit Diabetes? 

ESP adalah minuman soya yang mempunyai Indeks Glisemik (G.I) yang rendah. Indeks Glisemik menetapkan tahap karbohidrat berdasarkan kesannya terhadap paras gula dalam darah. Karbohidrat yang cepat dicernakan mempunyai tahap gula dalam darah yang tinggi. 


Manakala, tahap glisemik yang rendah akan melepaskan gula ke dalam sistem secara perlahan. Oleh itu, ia mampu membantu tubuh pesakit Diabetes mengawal kandungan gula dalam darah serta mengurangkan risiko komplikasi. 


Jom hadiahkan ESP buat ibu, ayah atau ahli keluarga kita yang menghidap Diabetes. In Shaa Allah ESP dapat membantu.








Salam Sayang,
Ain