Pages

Friday 30 October 2015

Mashed Potato with Blackpepper Gravy


Biasanya waktu malam memang saya dan hubby jarang makan nasi. Kami lebih suka masakan panas macam mi goreng, spageti, bihun goreng, char kuetiau dan sebagainya. Petang semalam pergi Speedmart, beli barang dapur. Nampak pulak ubi kentang murah. Terus teringat nak buat mashed potato ala KFC tu. 







Bahan-bahan:


3 biji ubi kentang (kupas kulit, basuh dan rebus)
Brokoli dan carrot (direbus)
1/2 cawan fresh milk
1 sudu besar blackpepper (ditumbuk)
1 biji bawang Holland (potong dadu)
3 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar mentega
1 sudu besar sos tiram
1/2 kiub ayam Knorr
1 sudu besar kicap manis
1 gelas air
Secubit garam


Cara-cara:

1.  Rebus kentang. Setelah kentang lembut, angkat dan toskan. Lepas tu, lecek dengan garpu. Kalau ada food processor, boleh blend saja untuk dapatkan tekstur kentang yang lembut dan halus macam dekat KFC.

2. Masukkan sedikit garam dan blackpepper ke dalam kentang yang dilecek tadi. Tuang fresh milk sedikit demi sedikit hingga adunan kentang lembut. Gaul rata. Ketepikan.

3. Untuk blackpper gravy. Cairkan mentega. Masukkan bawang Holland. Tambah air sikit. Masukkan sos tiram, blackpepper yang ditumbuk, kicap manis, sedikit garam dan kiub ayam. Bancuh tepung gandum dengan air dan masukkan ke dalam kuali.

4. Kacau gravy selalu. Untuk elakkan tepung menjadi berketul. Bila dah mendidih, padamkan api. Kepekatan gravy ikut citarasa masing-masing ya. Untuk dapatkan tekstur gravy yang halus, tapis dahulu gravy sebelum dihidangkan. 


Saya tambah meatball, lagi sedap. Kekonon semalam nak dinner meatball ala IKEA. Meatball nih, saya beli yang readymade je, brand Ramly. Hee. Rebus je meatball tu. Angkat dan toskan. Lepas tu hidang dan makan.
 

Salam Sayang,
Ain