Pages

Wednesday 11 November 2015

5 Masker Tradisional untuk Kulit Berminyak dan Jerawat


Paling benci bila jerawat tumbuh. Rasa nak tumbuk-tumbuk lumat jerawat tu. Haha. Kejamnya.. Tapi, memang fakta kan? Bangun pagi, orang perempuan mesti belek muka dekat cermin dulu. Kot-kot ada jerawat. Tetiba ada jerawat! Aduh, geram kot. Nak cover dengan makeup, jerawat jenis timbul dan warna kemerah-merahan pulak tu. Still nampak. Betul kan? Hehee.. 


Jangan stress okeh. Chill.. Mungkin anda boleh cuba petua tradisional kat bawah ni untuk mengurangkan masalah jerawat dan kulit berminyak. 







1. Timun

Kandungan astrigent dalam timun boleh membantu mengurangkan masalah kulit berminyak. Cara pertama, potong timun secara bulat. Tepekkan pada wajah. Cara kedua, blend timun dan jadikan sebagai masker. Sapu pada wajah dan biarkan selama 15 minit sebelum bilas.


2. Limau nipis 

Biasanya limau nipis dibuat sebagai minuman untuk menurunkan berat badan. Tetapi, ia juga dapat membantu mengatasi masalah kulit berjerawat. Caranya, ambil limau nipis, potong bulat dan campurkan ke dalam putih telur. Sapu pada wajah. Biarkan selama 20 minit dan bilas.


3. Air mawar

Cuci muka dengan rendaman air mawar pada setiap pagi.


4. Serbuk kayu manis

Asah kulit kayu manis sehingga menjadi serbuk. Campurkan sedikit air dan sapu pada wajah. Awas, kulit wajah akan terasa sedikit pedih. Cara ini juga sangat berkesan untuk menghilangkan parut jerawat.


5. Madu

Madu sangat berkesan untuk mengurangkan kulit berminyak dan mencegah jerawat. Sapukan madu asli pada wajah. Biarkan selama 15 minit dan bilas.



Selamat mencuba.



Salam Sayang,
Ain