Pages

Monday 30 April 2018

Tips Bercuti Ke Seoul Musim Bunga


Alhamdulillah, dua kali plan baru dapat jejakkan kaki ke bumi K-pop. Aku ke sana musim bunga dari 14 - 21 April. Teringin nak merasa cherry blossom yang merimbun tu. Namun apakan daya. Harga tiket dan hotel time tu melambung tinggi. Hehe. Pergi seminggu lewat pun masih banyak sakura. Aku dapat tengok dedua, sakura putih dan pink. Spot untuk tengok sakura yang paling best ialah di Namsan Tower dan Everland. 


Sakura pink di Everland

Nak share direction jenjalan kat Korea mesti korang dah alert kan. Lagipun dah ramai blogger lain yang bagi panduan macam mana nak naik train di Seoul. Mudah jer. Yang penting, pastikan korang download apps Subway Korea, ikut warna line dan exit yang betul. Inshaa Allah tak sesat.


Mudah-mudahan 10 tips bercuti ke Seoul pada musim bunga bermanfaat untuk korang:


1. Kasut 

Pakai kasut yang sesuai. Senang cerita pakailah kasut sport atau sneakers (tapak tebal) yang flat yer. Jangan pulak korang verangan pakai boots yang ada heels. Boleh patah kaki. Melainkan korang tak naik train, ada private transport boleh la melaram. Hehe. Kebanyakan stesen subway di Seoul sangatlah besar. Bukan semua stesen ada escalator yer. Kena naik turun tangga. Lepas tu tempat-tempat yang tourist spot pun kena jalan jauh dan berbukit. Be prepared. 


2. Pakaian 




Suhu di musim bunga lebih nyaman. Tak terlalu sejuk beku macam winter. Waktu siang suhu antara 10 - 18 degree dan malam pulak 8 - 10 degree. Better bawak jer coat yang tebal sikit. Terpulang pada korang kalau nak pakai sweater atau jaket biasa. Macam aku memang jenis yang tak tahan sejuk. Glove pun aku pakai. 


3. Heat packs   




Standy dalam beg. Kalau korang jenjalan sampai ke malam, amatlah berguna. Lagi-lagi bila datang angin kuat yang sejuk dingin tu. Menyucuk sampai ke tulang rasanya. Nak lagi best, lekat pada tapak kaki, rasa warm jer bila berjalan tu. 


4. Bahasa

Jangan risau tentang masalah komunikasi. Ada jer Korean yang fluent English. Kena ringan mulut untuk bertanya. Kalau tak, memang sesat. Orang Korea sangat membantu. Walaupun ada yang tak pandai speaking, diorang tetap berusaha untuk tolong kita. 


5. Vaselin 

Masa pergi haritu kulit muka aku yang normal tetiba jadi sangat kering. Perubahan cuaca kan. Aku bawak vitamin C face mist pun tak jalan. Habis kulit mengelupas. Huhu. Untuk jaminan, korang bawaklah vaselin. Boleh sapu pada bibir dan bahagian lain. 


6. Botol air 

Tak payah membazir beli air mineral. Bawak jer botol besar yang 3 liter tu. Aku punya botol brand Tupperware siap ada tali. Boleh galas kat bahu. Bila dah banyak berjalan dan naik turun train, tekak rasa sangat haus. Jangan lupa beli sarung botol yang warm tu kat Daiso. Nanti minum air masak takde lah sejuk gedi. Paling penting, wajib bawak botol kosong untuk isi air pergi ke toilet.


7. Makanan dari Malaysia 

Tetiap kali travel memang aku bawak satu luggage kecik yang khas untuk makanan. Contohnya makanan Brahim yang ready to eat, serunding, maggi, roti, biskut, air 3 in 1, tuna, sardin dan lain-lain. Nasi segera boleh beli kat kedai serbaneka macam 7E, GS25 dan mini market. Harga dalam KRW1,300 (RM4.30) seketul. Bagi aku, boleh jimat banyak tau bawak makanan sendiri. Sebab biasanya untuk sorang makan kat kedai tu KRW10,000 atau bersamaan RM37. Tapi kalau korang nak merasa makanan asli Korea at least sekali dua boleh jer. 





8. Sunblock

Sepanjang lapan hari dekat Seoul ada dua hari jer yang cahaya matahari memancar dengan terik. Tapi cuaca still sejuklah. Hari yang aku pergi ke Everland tu memang cuaca cerah, matahari terang-benderang. Esoknya baru perasan muka dan tangan dah sunburn. Better korang pakai sunblock. 


9. Cuaca 

Masa korang buat itinerary tu jangan lupa check suhu dan cuaca. Musim bunga ni kekadang cuaca tak menentu. Ada jugak hari yang hujan. Ada hari yang mendung dan jugak panas terik. Kalau hujan turun, dah burn satu hari kan. So, kena plan betul-betul yer. 


10. Tempat shopping 

Antara souvenirs yang paling famous mestilah stokin comel, banana uyu, tshirt, facial mask, fridge magnet dan lain-lain kan. Aku suggest korang pergi shopping dekat Namdaemun Market. Tapi jangan beli kat kedai-kedai bawah. Mahal. Masuk ke dalam mall yang sebelah atas tu. Jauh lebih murah harganya. Aku dah terkena. Huhu. Make sure korang survey dulu sebelum membeli tau.




Semoga bermanfaat =)



XOXO, 
Ain